fredag 13. mars 2009

Enkle Votter


Jeg har et vottepar som jeg har prøvd og herme etter. Skriver inn her hvordan jeg har gjort det. Det geniale med denne votten er at høyre og venstre vott kan strikkes lik. (( Redigert 14. aug 2009))

Av garn har jeg brukt Viking Natur garn på p.nr 6. Det går 2 - 3 nøster pr par.

(Da jeg har smale hender blir dette en rellativt liten vott. Men størrelsen kan lett reguleres. Skriver ned her hvordan jeg har gjort det også.)


* Legg opp 26 masker på 3 pinner: 8 + 10 + 8. Strikk rundt 1 rett og en vang i 8 cm.
* Gå over til glatt strikk. Øk 2 masker jevnt fordelt på 1. omgang. ((Strikker jeg til større hender øker jeg med 3 eller 4 masker og evt en oppe ved tommel))
* Strikk 6 cm.
* Strikk 4 masker som vanlig. Så tommel over de neste 5 ((evt 6 til større ender)) maskene med en annen tråd. Ta de 5 ((6)) maskene tilbake på pinnen og strikk over med den vanlige tråden.
* Strikk 10 cm eller over lang fingeren.
* Fell 2 og 2 sammen til 4 masker igjen. Tre tråden igjenom disse 4 og fest den.
^^ TOMMEL:
* Dra ut tråden og plukk opp maskene pluss en ekstra i hver side ((Evt 2 til større hender)). Fordel disse på 4 pinner.
* Strikk til over tommel.
* Fell 2 og 2 sammen til 4 masker igjen. Tre tråden igjennom disse 4 og fest den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kjekt med tykke, gode votter, så snilt at du skrev ned fremgangsmåten. :o)

Ha en fin helg!

Anonym sa...

Stilig og genialt mønster.

Anonym sa...

Gode votter du har ordnet deg ;-)
Viking naturgarn er godt å strikke av, jeg har laget "opp-ned-raglangenser" til ett av barnebarna i samme garnet, og min kjære fikk tykke gode sokker - han ble veldig fornøyd.

Kjempekoselig blogg! Du er flink!
Ha ei fin helg!

Anonym sa...

Du er så flink til å dele oppskrift. Tusen takk for det.
Ønsker deg en fortsatt fin helg.

Inger sa...

Takk for besøket i min blogg!
Så fine votter - deilig, tykke og varme! Takk for at du deler oppskriften :)
Ha en flott søndag!

Stubbetufsa sa...

Jeg har kikket litt i bloggen din, og du har mange fine oppskrifter! Takk for at du deler dem, jeg har kopiert opp flere! Jeg setter deg opp på blogglista mi. Håper du ikke har noe imot det!