søndag 31. januar 2010

Pjona & Tova Votter


Jeg har lagd meg et par nye som passer MINE tynne hender perfekt. Det er etter min mening de beste vottene som fins. Bruker dem hver dag nå i kulda. ((Bilde her er av votter som jeg har lagd tidligere i Østl. / Vestl. garn eller Viking Sports garn tror jeg det var))



Sånn har jeg gjort det denne gang:

- Lagt opp 36 masker med Fritidsgarnet.

- Pjona 15 cm før øking ved tommel med 4 masker SLIK:

*Øking til tommel: Øk en maske i 2 masker ved siden av hverandre. (Ved å ta ned i fremre og bakre del av maska.)
- Hekle rundt, men øk 1 maske i maska rett før den du økte på forrige omg.
- Hekle over 4 masker og øk 1 maske i maska etter.

- Pjon rundt, men stopp 2 masker før øking og hekle 8 luftmasker løst (til tommelhull)Ta ned i 10.maske sånn at det blir tommelhull.
*Hekle over alle maskene og luftmaskene i ca 28-30 cm eller til fingrene er dekt.(Mål gjerne på egne fingre. De må være ordntlig dekt før felling!)

*Felling: Hekle sammen 2 kjedemasker, hekle 3 kjm, gjenta ut omg.
-Neste omg: 2 kjm sammen, 2 kjm, gjenta ut omg.
- Neste omg: 2 kjm sammen, 1 kjm, gjenta ut omg.
-Siste omg: 2 og 2 kjm sammen rndt hele omg.-Klipp av tråden og dra den igjennom siste maska.

Tommel: Hekle rundt tommelhullet i de 10 kjm + i de 8 luftmaskene og 1 i hverside. (Selv syns jeg det ble for lite med en i hver side så øker 3 eller 4 tils i sedene.)-Hekle 7-8 cm eller til over tommel og FELL slik: Som på votten, men start slik: 2 kjm sammen, 2 kjm mellom ut omg, og fortsett som på votten.
Fast tråder.

& TOV I MASKIN PÅ 40 GR.

4 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Disse vottene ser så myke og fine ut! Jeg tror jamen jeg vil prøve meg på pjoning!
Takk for oppskrifta!

Hanne sa...

Nydelige votter. Så snill du er som legger ut oppskrift :)

gyldenkron sa...

Herlige votter. Skjønner meg ikke på pjoning jeg *lol*

Unknown sa...

Hei :-) lurte på om du kanskje hadde oppskrift på pjona lester?